Sportmassage.


Sportmassage lijkt wel alleen voor (semi-)professionele- en amateursporters bedoeld maar kan feitelijk aan iedereen gegeven worden. Ook mensen met klachten die niet (meer) bij de fysiotherapeut terecht kunnen maar ook bijvoorbeeld rug-, nek- of schouderklachten, vaak door een verkeerde werkhouding dan wel intensief computergebruik, kunnen aanleiding zijn om een sportmassage te ondergaan.

Een goede en regelmatige massage kan lichamelijke klachten verminderen dan wel voorkomen. Het bevordert het herstel, voorkomt (sport)blessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en een betere sportprestatie.

Afb. sportmassage

Specifiek is er de sportmassage in combinatie met blessurepreventie waarbij sporters begeleid kunnen worden voor, tijdens en na het sporten. Zo kunnen er preventieve maatregelen genomen worden die het ontstaan van blessures verminderen of blessures voorkomen. Denk hierbij aan het preventief bandageren en / of bewegings- en trainingsadviezen. Een goede begeleiding maakt dat de sporter na het oplopen van een blessure behandeld kan worden, zodat hij of zij spoedig en op verantwoorde wijze de sportuitoefening kan hervatten.


Specifiek voor sporters:


Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden:

  • één of enkele dagen na een training of wedstrijd

  • voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij dit onderdeel van de warming-up is

  • tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette

  • direct, als onderdeel van de cooling-down, of binnen enkele uren na een sportieve activiteit

Vóór het leveren van een prestatie moet het lichaam in de “prestatiestand” gebracht worden. Dit doe je door middel van een warming-up. Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage. Een voorbereidende sportmassage kan door sporters, naast de fysieke voorbereiding, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden op de te leveren sportieve prestatie.

Door training en het leveren van sportieve prestaties loopt het lichaam schade op. Spieren spannen zich tijdens het leveren van prestaties aan, ze leveren kort of langdurig kracht en ze zijn onderhevig aan rek. Het band en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op. Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het steeds beter kan presteren. Ter info: spierpijn is altijd een teken dat grenzen overschreden zijn en spiervezels kapot zijn gemaakt. Een eenmaal beschadigde spiervezel herstelt nooit meer, voorkom dus spierpijn en bouw trainingen gestaag op!

Na de sportieve activiteit is het doel van de sportmassage tegengesteld: de spieren moeten dan weer tot ontspanning gebracht worden. De sportmasseur past handgrepen, tempo en dosering van de sportmassage toe afhankelijk van het doel en de toestand van de spieren. Het belangrijkste effect is afname van de spierspanning. Hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en bouwstoffen kunnen aangevoerd worden. Vochtophopingen als gevolg van de training zal beter afgevoerd kunnen worden.

Training en het leveren van sportieve prestaties zijn een voordurende belasting voor het lichaam. Een eenmalige sportmassage kan heel prettig zijn, maar heeft slechts een zeer beperkt effect. Afhankelijk van je mogelijkheden is het aan te raden om je minimaal één keer per twee weken te laten masseren.

Volgende pagina

© 2011 Praktijk EMARE Heerlen (Limburg)
Webdesign door Jef Lemmens; jlmultimedia@kpnmail.nl